Gaurkoan, Jaume Sarramonaren Curriculumaren ikuspuntua aztertuko dugu. Horrela gai izango gara ikusteko Oinarrizko Curriculumaren beste alde bat.
CURRICULUMA-JAUME SARRAMONA LÓPEZ
Curriculum hitzak zenbait definizio edo ikus puntu har dezake, baina
lehenengo, latinek datorren hitza dela esan behar dugu eta bere esanahia
“Bidea” da.
Ikasleen definizioa: Hezkuntza arloko maila jakin bat edo unibertsitate
ikasketak lortzeko behar diren ikasgaien eta jardueren multzoa.
Irakasleen definizioa: Irakasleen edo profesionalen jarduera hezurmamitzeko
behar den eremu akademikoa; profesionaltasunaren beraren proiekziorako,
hausnarketarako eta baloraziorako iturri bihurtzen da eremu hori.
Hezkuntza arloko administrazioaren definizioa: Legez ezarritako maila akademikoak erdiesteko
ikastetxeek landu behar dituzten preskripzioen multzoa.
LOGSE-ren definizioa: Irakaskuntza arautzen duen hezkuntza sistemaren maila,
etapa, ziklo, gradu eta modalitate bakoitzaren helburu, eduki, pedagogia metodo
eta ebaluatzeko irizpideen multzoa.
Ikusi dezakegunez hainbat
interpretazio aurreikusi daitezke definizio hauetan, baina argi dago gauza
konplexua dela.
1. Curriculumaren
Oinarriak
Oinarri filosofikoa:
-Helburuak dakigu, zertarako diseinatzen eta aplikatzen den.
-Gizakiaren ikusmoldea gauzatzen duten korronteen iturria.
Oinarri
soziopolitikoa:
-Bitartekaria, subjektuaren eta testuinguru sozialaren artean eta ikasle
eta kulturakoak.
-Gizartearen partaidetza kontuan hartzen da, baina legez arautzen da.
Oinarri
epistemologikoa:
-Garapen zientifikoaren bitartez hobetuta.
-Diziplinarteko harremanak gauzatzen ditu.
Oinarri psikologikoa:
-Ikasle-irakasleen ezagutza psikologikoa beharrezkoa da.
Oinarri pedagogikoa:
-Zer ikasi, nola ikasi, noiz ikasi eta erabiltzen diren baliabideak,
metodologiak, denboralizazioa eta ebaluazioak finkatzen ditu.
2. Espainiako
eredua: curriculumaren mailak
Lehen maila:
-Oinarrizko eta betebeharreko curriculumaren diseinua OCD-k egiten du.
-MEC-ren eta autonomia bakoitzaren laguntzarekin.
Bigarren eta
hirugarren maila:
-Ikastetxearen eskuduntzarekin, ikastetxeko curriculuma eta gelako programazioak
diseinatzen dira.
3. Curriculumaren
diseinua
3.1.Helburuak:
Hiru multzo ezberdinetan banatzen dira helburuak, eta horiek honako hauek
dira;
-Jakintza arlokoak: jakintza hauek barneratzea,
integratzea eta eraberritzea.
-Trebetasunak: Hauek zehatzak
izan daitezke edo prozesuari lotutakoak.
-Jarrerak: Norberaren autonomiari
lotutakoak, baina baita, gizartearekiko
konpromisoari lotutakoak.
3.2.Edukiak:
Hiru multzotan ere banandu daitezke hauek.
-Jakitearekin lotuta daudenak: Helburuak,
egintzak, ideiak, kontzeptuak, legeak…
-Egitearen jakinduriarekin lotuta daudenak: Egintzarako arauak, teknikak eta irizpideak.
-Pertsona izatearekin lotura dutenak: Balio
pertsonalak eta balio sozialak.
3.3.Jarduera
metodologikoak:
Bi multzoetan banatzen dira eta honetako bigarrena azpitaldetan banatu
daiteke.
* Irakaslearenak: Erakustea, frogatzea, orientatzea eta motibatzea.
* Ikaslearenak:
-Banakakoak: Irakurtzea, erabakitzea, aztertzea, laburtzea eta memorizatzea.
-Taldearenak: Taldeko lana, eztabaidak eta elkarrekin
bizitzea.
3.4.Baliabide
didaktikoak:
Ikastetxe bakoitzak duen errekurtso ekonomikoei lotuta daude baliabideak,
irakaslea moldatu beharko da egoera desberdinetara. Baina baliabide eta
teknologia gareztienak ez dira beti hoberenak. Hala ere, hauek modernizatzeko
beharra dago ahal den moduan, izan ere, ikasleen motibazioa pizteko balio dute;
koloreak, irudiak, soinuak…
3.5.Ebaluazioa:
Bi ataletan edo momentutan zatitu dezakegu prozedura hau;
-Hasierako ebaluazioa (diagnostikoa):
Ikastetxearen edo ikasgelaren
errealitatera oinarrituta egon behar den balorazioa. Hau kontuan hartzen ditu: Ikastetxearen testuinguru sozioekonomikoa,
ikasleen ezaugarriak, gizartearen beharrak, baliabideak eta legezko aginduak. Guzti hauek bat egin behar dute erabilitako
metodologiarekin, helburuekin eta edukiekin.
-Emaitzen edo produktuen ebaluazioa:
Curriculumaren jarduerei esker
ikasleek ikasitakoa neurtu eta baloratuko da, baina, bai aurreikusitako, bai
aurreikusi gabeko emaitzak kontuan hartu behar dira. Berdin da onak edo txarrak
diren, biak beharrezkoak dira curriculumaren diseinua hobetzen jarraitzeko.
Ebaluazioa, irakaskuntza-ikaskuntzaren prozesuaren inguruan antolatu behar da,
eta ez alderantziz.
4. Ezkutuko
curriculuma
Definizioa: Eskolaren eraginpetik kanpo geratzen diren hezkuntza arloko
eraginen multzoa. Eskolan dauden sari eta botere sistemak izendatzeko balio du,
horien bitartez osatzen dituzte eta ikasleek euren balore sozialak.
Balore sozialekin eta ikastetxean nagusi den ideologia soziopolitikoarekin
lotzen da ezkutuko curriculuma. Ideologia hori, portaera arau, curriculumaren
elementu, material didaktiko, jarduera eta ebaluazio sistemen bidez azaleratzen
da.
Zaila bada ere, saiatu behar da ikasleen jarduera arduratsuak eta baloreak
argi uzten curriculumean, hauen inguruan lan egiteko.
Espero dugu gustukoa izatea eta erabilgarria aurkitzea, hurrengora arte!
The Special Ones taldea
Espero dugu gustukoa izatea eta erabilgarria aurkitzea, hurrengora arte!
The Special Ones taldea
iruzkinik ez:
Argitaratu iruzkina