Kaixo berriro lagunok!
Gaurkoan, Oinarrizko Hezkuntzako Curriculumean agertzen diren ikaskuntza eta ebaluazio prosezuak aztertuko ditugu. Bertan, Zer, noiz, nola eta zertarako balio duten azalduko dizuegu.
DIDAKTIKA OROKORREKO 2. PRAKTIKA
IKASKUNTZA ETA EBALUAZIO
PROSEZUAK
IKASI
Zer ikasi?
Oinarrizko Hezkuntza curriculumean 1.1.3
atalean erantzuten dio galdera honi, 27. orrialdean. Edukien zati handiena
unibertsala da, hau da, mundu osoko herrialdeekin partekatzen ditugu eduki
horiek. Edukiak garatzeko eta garatzeko prozesu desberdinak erabiltzen dira,
Oso garrantzitsua da inguru naturala eta inguru soziokulturala kontuan izatea.
Euskal Herrian, Lehen Hezkuntza bi zatitan
banatuta dago, alde batetik lehenengo zikloa (Lehen Hezkuntzako lehenengo
kurtsotik hirugarren kurtsora arte) eta, beste alde batetik, bigarren zikloa
(Lehen Hezkuntzako laugarren kurtsotik seigarren kurtsora arte), kurtso
bakoitza zazpi multzotan banatzen da eta haietan eduki desberdinak lantzen
dira, Kurtsoak aurrera joan ahala edukiak zailagoak dira.
Eduki horiek aukeratzeko irizpideak aldatu
egin dira azken urteetan, Gaur egun eskolei eskatzen zaie pertsonak osoki
garatzea maila guztietan, bai enpleguan langile onak izateko, bai herritar
arduratsuak prestatzeko, hainbeste funtzioen artean.
Nola ikasi?
Oinarrizko Hezkuntza curriculumean 2.1
atalean erantzuna ematen zaio galdera honi, 112. Orrialdean. Metodologiekin
ikasten da, ikaskuntza-prozesua kudeatzeko bidea edo estrategiak dira
metodologiak, kontuan izan behar dira prozesu horretan parte hartzen duten
elementu guztiak.
Eskolan ikasteko, hurrengo hiru
dimentsioak parte hartu behar dute:
· Dimentsio
soziala: ikasleen eta irakasleen harreman sozialak antolatzeko alderdiak eta
irakaslearen kontrolpean egiten diren irakaskuntza-jarduerek osatzen dute.
· Dimentsio
konstruktibista: ikaskuntza antolakuntzarekin lotutako alderdiak. Horien bidez,
bere ezagutzak sortzen ditu, ezagutzen eta eskuratzen dituen ezagutza berrien
arteko harreman dialektikoan.
· Dimentsio
interaktiboa: eskolan ikasten dena antolatzeko alderdiak. Horien bidez,
ingurune fisiko eta sozialarekiko interakzio-egoerak moldatzen dira.
Ikuspegi hauek desberdinak dira eta
guztiak dira baliozkoak, beraz, beharrei behatuz egokiena iruditzen zaiguna
aukeratu behar dugu , konstruktibismoa eta soziokonstruktibismoa izanik
hobekien moldatzen direnak teorietan.
Zertarako
ikasi?
Oinarrizko Hezkuntza curriculumean 1.1 atalean aurkitu dezakegu erantzuna,
16., 18., eta 19. orrialdean. Bi puntu dauzkagu:
Alde batetik, pertsona guztiek behar dituztenak garapenerako eta
errealizazio pertsonalerako, hiritar aktibo izateko, gizarteratzeko eta lana
lortzeko helburuak, 7 diziplina bakoitzeko, orokorrak dira eta irakaslearen
papera da ardura horiek banatzea.
Beste aldetik, konpetentziak, bi motatakoak daudenak:
-Zeharkakoak: ikasten eta pentsatzen ikasteko konpetentzia, ekimenerako eta
espiritu ekintzailerako konpetentzia, izaten ikasteko konpetentzia, izaten
ikasteko konpetentzia eta hitzez, hitzik gabe eta modu digitalean komunikatzeko
konpetentzia.
-Diziplinakoak: gizarterako eta herritartasunerako konpetentzia, hizkuntza-
eta literatura komunikaziorako konpetentzia, matematikarako konpetentzia,
teknologiarako konpetentzia, arterako konpetentzia, zientziarako konpetentzia
eta konpetentzia motorra.
Noiz ikasi?
Oinarrizko Hezkuntza
curriculumean ez dut aurkitu non erantzuten dion galdera honi, baina
garrantzitsua iruditzen zaidanez eta klasean erantzuna eman genionez erantzungo
diot.
Edukiak eskolan sartzen
garenetik ikasten ditugu, etapetan
ikasten ditugu, hain zuzen zikloka eta ziklo bakoitzean egokiak diren edukiak
erakusten dituzte.
EBALUATU
Zer ebaluatu?
Oinarrizko
Hezkuntza curriculumean erantzuna ematen zaio galdera honi 2.2 atalean, 114 eta
115 orrialdeetan. Konpetentziak ebaluatu behar dira, guztiak baitira
beharrezkoak hezkuntza-xedeak erdiesteko. Bi konpetentzia motak bereiz
ditzakegu; diziplina barnekoak, zazpi dira, oinarrizko baten edo batzuen
integrazio egoera espezifikoak nola betetzen diren ikusita ebaluatu daitezkenak
eta zehar-konpetentziak, bost dira, ezin direnak zuzenean ebaluatu, horiek
ebaluatzeko ikasleak diziplina barneko konpetentzien integrazio-egoeretan nola
integratzen dituen ikusi behar baita.
Noiz ebaluatu?
Oinarrizko
Hezkuntza curriculumeko 2.2 atalean erantzuten zaio galderari, 114. orrialdean.
Ikasleak ebaluatzea irakasleen eginkizuna da, ikaste-prozesuari eta prozesu
horren emaitzei buruzko informazioa eskuratzeko balio du, hiru momentutan
egiten dira ebaluaketak:
●
Hasierako ebaluazio edo diagnostikoa,
ebaluazio honetako helburu nagusiena ikasleen egoera jakitea da eta ikasketa
prozesua hasi baino lehen egiten da. Galdeketen bidez egin daiteke, ea zer
dakiten lehenengo mundu gudari buruz eta zein emozio dauzkaten horren inguruan.
Diagnostikatzeko erreminta aproposa da.
● Prozesuaren ebaluazio edo ebaluazio
hezigarria, honen helburua ikasleen ikasteko prozesu osoen garapenari eta
bilakaerari buruzko informazioa eskuratzea da, edukiak eskuratu dituen eta
erabiltzen dakien jakiteko, horrela haien ahulguneak eta indarguneak jakingo
ditugu. Ebaluazio mota hau eragin handia dauka ikasleen ikaskuntza-emaitzetan.
Proba txikietan neurtzen da eta feedback-a jasotzeko modu erraza da, honela
ikasleak zer hobetu daiteke azaltzeko
aukera ematen zaio irakasleari.
●
Amaierako ebaluazioa edo ebaluazio
batutzailea, kalifikazio bat jartzen zaio ikasle bakoitzari, ez da amaierako
ebaluazioa, baizik eta une jakin baten emaitza dela ulertu behar da. Ikasleei
egindako ebaluazioen emaitza guztiak batu eta beste elementu batzuekin batera
kontuan hartu behar dira.
Nola ebaluatu?
Oinarrizko
Hezkuntza curriculumean galdera honi erantzuteko 2.2 atalean begiratu behar
dugu, 115 eta 116 orrialdetan. Ebaluazio autentikoa esaten zaion ikuspegiari
lotzen da, zertan datza? Bizitzako egoera konplexuak simulatzen dituen
zereginak planteatzen ditu. Beste aldetik, testuinguruan errotutako ikaskuntza
esaten zaion beste ikuspegia daukagu, zertan datza? Ikasitakoa lotzeko bizitza
errealean aplikatzeko aukera ematen zaie ikasleei.
Ebaluatzeko
beste mota bat ebaluazio kuantitatiboa eta kualitatiboa da. Ebaluazio
kualitatiboan, izaera globala, intuitiboa eta subjetiboa dauka eta ebaluazio
kuantitatiboa, dedukzioa baliatzen du, irizpideetan oinarrituta dago eta
kuantifikaziorako tresnak baliatuz. Bi ikuspegi horien bidez egiten diren
balioespenak aldera daitezke ebaluazioren mistoaren bidez.
Zertarako
ebaluatu?
Oinarrizko
Hezkuntza curriculumeko 2.2 atalean ematen zaio erantzuna, 114. orrialdean.
Ikasleen ikaste-prozesua eta prozesu horren emaitzei buruzko informazioa
eskuratu behar dira ebaluatzearen bidez, horrela jakingo dugu zer baliabide eta
konpetentzia lortu dituzte.
Espero dugu gustukoa izatea eta erabilgarria aurkitzea, hurrengora arte!
The Special Ones taldea
iruzkinik ez:
Argitaratu iruzkina